IL MAZE, UNA FONTE DI SPESE
Stanziati più di 5 milioni di sterline per l’ingaggio di una società di sviluppo che dovrà valutare quale potrebbe essere il futuro del Maze, il carcere di massima sicurezza chiuso nel 2000
La sorte del Maze sta diventando fulcro di tensioni politiche ma soprattutto un notevole bacino di spese per le casse pubbliche.
Sarà ora una società di sviluppo a dover esaminare il caso dopo che è sfumato il progetto della costruzione di uno stadio.
Attualmente è stato fissato un budget iniziale che prevede per l’appunto lo stanziamento di 5,1 milioni di sterline per consentire alla società di “portare avanti i lavori preparatori”. La valutizione dei costi previsti per i prossimi 2 anni è attualmente in fase di definizione.
Quasi la metà del budget progettato sarebbe stato speso per operazioni di ‘decontaminazione’ di 347 ettari di terreno del sito.
Il bilancio include altresì costi di pianificazione e di lavori ad essa connessi, spese per la costituzione della società di sviluppo, spese per la sicurezza del sito e della manutenzione degli edifici rimasti e degli hangars.
Negli ultimi 4 anni sono state spesi più di 350.000 sterline per la manutenzione degli edifici facenti parte del sito del Maze.

Maze corporation ‘to cost £5m’ (BBC News Northern Ireland)
The development corporation which will examine what to do with the former Maze prison will cost up to £5.1m this year.
The corporation will be set up to look at options for the site after the Sports Minister decided not to build a multi-sports stadium there.
The Office of the First Minister and deputy First Minister said it had identified “an initial budget requirement.”
The figure emerged in response to a question from MLA George Savage.
He was told plans for the redevelopment of the site are at “a very early stage” and projected costs for the next two years are currently being determined.
However, a sum of “up to £5.1m” has been identified to allow the corporation to “drive forward preparatory work” in the current financial year.
Maintenance
Almost half of the projected budget would be spent on “an extensive programme of ground decontamination” across the 347 acre site.
The budget will also include provision for masterplanning and related work, as well as the cost of setting up and staffing the corporation, site security and running costs and the ongoing maintenance of the listed prison buildings and aircraft hangars.
More than £350,000 has been spent maintaining the listed buildings on the site of the former Maze prison over the last four years.
The high-security prison, built to house paramilitary prisoners during the Troubles, was closed in 2000.